Wednesday, February 3, 2010

MIG 21 Lancer

camera: pentax k20d
obiectiv: pentacon 135mm, m42
manual focus
manual exposure



Primul avion cu aripă delta (numit Ye-4, scrisă şi E-4) zboară în 14 iunie 1956, iar producţia MiG-21 şi intrarea în serviciu au loc în 1959. Avionul a intrat în producţie de serie în anul 1958, find echipat cu un motor cu reacţie Tumanski R-11, atingând forma finală un an mai târziu sub denumirea MiG-21F. Astfel s-a deschis drumul versiunilor ulterioare, primul fiind MiG-21PF, lansat în producţie în anul 1960, cu un motor îmbunătăţit R-11F şi un dispozitiv de admisie a aerului în motor mărit.



Fiind un avion uşor, putea atinge Mach 2 utilizând o relativ uşoară post-combustie şi a fost comparabil cu Dassault Mirage III produs în Franţa.
Avionul a fost cu mult depăşit de F-15 Eagle (proiectat la 10 ani după MiG 21, pentru a contracara MiG-25-ul). In războiul din 1971 se remarcă prima luptă aeriană între supersonice, mai exact, între un MiG-21 si un F-104, MiG-ul doborând aparatul de producţie americană.



Ca şi multe alte avioane proiectate ca interceptoare MiG-21 avea o rază scurtă de acţiune, la aceasta adăugându-se şi un defect de proiectare la nivelul rezervorului de combustibil (dacă consumul depăşea două treimi centrul de greutate se deplasa în spate şi avionul devenea necontrolabil – aparea efectul de stall / limita), de aici rezultând doar 45 de minute de zbor în condiţii ideale.



Desi MiG 21 este un aparat cu avantajele şi dezavantajele lui, în mâinile unui pilot bun şi cu armament de calitate poate să se descurce onorabil.



Forţele Aeriene Române au in prezent în serviciu doar avioane modernizate MiG-21 Lancer A (pentru misiuni aer-sol), Lancer B (versiune de instruire) şi Lancer C (optimizate pentru misiuni aer-aer).



Text: Allen Geanta (pasionat)
.

Aici au fost facute fotografiile:



P.S. va propun un filmultet, doua pentru a va face o idee de cit de "incet" se misca aceste aeronave la arishow.

5 comments:

  1. azi ai numai avioane in cap :)
    asteptam si un elicopter ceva...
    nice work!

    ReplyDelete
  2. Mai e si modelul Lancer AS (Aer-Sol), utilitar, specializat in araturile de primavara si de toamna. Zbor spectaculos cu lansare in picaj tip ciocarlie, apoi bubuitura cu foc si span, dar cu hectaru' arat. Romania a avut mai multe din astea. Acum nu mai are, dar in curand le modifica pe astea care au mai ramas :)

    ReplyDelete
  3. gigi, lasă elicopterele, că acolo am eu drepturi de autor :))))
    aş comenta şi eu ceva, aşa, dar la avioane nu mă pricep. îmi prind urechile :D
    aşa că, mai bine tac :*

    ReplyDelete
  4. or sa vina si ceva belesticoptere.. :)

    ReplyDelete
  5. Quod Erat Demonstrandum! Doamnelor şi domnilor, a intrat Onorata Instanţă, toată lumea să se ridice în picioare!
    Mi-a plăcut, ponoarea mea!

    Am şi eu o problemă de matefizică:
    Un avion trece pe deasupra cu 1200 km/oră.
    Arătătorul şi deştu mare de la mîna stîngă rotesc inelu de focus cu viteza de 1000 km/oră.
    Întrebarea nr.1: Cu ce viteză declanşează indexul mîinii drepte?
    Întrebarea nr.2: Cît de invidios este degetul mijlociu al mîinii drepte?
    Întrebarea nr.3: Cînd m-a lovit pe mine în halul ăsta bangul sonic?

    ReplyDelete